Friday, April 12, 2013

PENeROKAAN BUKU ILMIAH/MOTIVASI ( part 1)

UNTUK KITA PENDOSA HARAPAN SELALU ADA- Hilal Asyraf


Assalamualaikum wbt.

Saya masih sedang membaca buku UNTUK KITA PENDOSA yang ditulis oleh saudara Hilal Asyraf. Apa yang boleh saya kata mengenai buku ini pada permulaannya, ia sangat membuka minda dan hati untuk kita menyelami dan mengenali akan diri kita yang kadang kala suka terleka.

Bergitu kita sebagai hamba-Nya yang sering kali tidak lepas dari melakukan dosa. Tetapi, berapa ramai yang sedar akan hal itu? Pada diri yang sedar akan dosa yang dilakukan…bagaimana mana permulaan untuk kita menyucikan dosa yang telah kita lakukan. Pastinya dalam hati setiap insan itu punya keinginan untuk berubah, tetapi mereka masih terperangkap dalam penjara nafsu yang dicipta sendiri. Keinginan tanpa usaha mencapainya, tidak akan mengubah apa-apa. Keinginan tanpa sokongan juga tidak akan menggerakkan hati itu segera.

Dosa itu di ibaratkan seperti virus yang mudah merebak jika tidak dirawat. Virus yang merebak itu adalah bitik hitam yang terbentuk dalam hati kita. Rasulullah s.a.w pernah menyatakan yang bermaksud, “ Sesungguhnya orang Mukmin apabila melakukan sesuatu dosa, terbentuklah bintik hitam pada hatinya. Apabila dia bertaubat lalu berhenti melakukan dosa dan beristighfar, dia bersih daripada bintik hitam itu. Apabila dia melakukan dosa, semakin bertambah bintik hitam itu pada hatinya sehingga tertutup seluruh hatinya”. Itu lah karat yang kita ciptakan pada hati

Hayat ini telah ditetapkan dua pilihan, hidup dan mati, bahagia dan duka, baik dan buruk, halal dan haram,pahala dan dosa,,,dan pilihan itu semua hanya ada dua...MAHU atau TIDAK..
Memilih mahu, bererti kita memilih jalan yang sukar..sukar sementara..untuk kemudahan yang berpanjangan..
Tiada pertengahan dan sempadan antara dua kerana ia adalah SYUBHAH pada-Nya..                              
" Setiap raja ada sempadan dan sempadan Allah itu adalah perkara-perkara yang diharamkan-Nya."
                                                                                                       
  Hadith riwayat Bukhari dan Muslim

No comments:

Post a Comment