Tuesday, August 21, 2012

Kemaafan Syawal..?

Selamat petang..dan Salam Lebaran untuk semua......hari nie masuk hari raya ketiga. Ahlamdulillah, semua bejalan dgn lancar dan baik...cuma satu hal. hari ini masih tidak bergitu terasa akan makna kemaafan pada seseorang. ya..amang benar, siapa kita untuk menghukum org lain..membenci atau marah pada org..tpi itu la hati manusia. perasaan seperti itu tidak penah akan hilang bila hatinya mula terasa. aku tahu dan aku akui, diri sendiri juga tidak sempurna dan tidak baik mana...tapi hati yang merasa akan tetap terasa biar pun dia tidak buat salah pada kita. tak tahu macam mana nk cakap..tapi sampai hari ini entah kenapa terasa seperti sukar untuk memaafkan dirinya..kesalah itu walaupun pada org lain tapi ia sangat terasa didalam. dia tak pernah insaf..kalau insaf pun mungkin seketika. tapi siapa yang menanggung..siapa yang akan terus terasa dan memikirkan hal dia kalau buka wanita tua yang bergelar MAK..dan tida terus tidak kisah. salah kah diri ini membencinya...hanya kerana dia melukakan hati wanita tua itu. aku tahu masih masih lagi dibawah..masih laki sedang mendaki..masih lagi sedang diuji..tapi hati wanita ini telah terasa akan kecawa yang dia lakukan..Ya Allah..salah kah aku ada perasaan benci dlm hati ini padanya..pada bulan kemaafan ini..walupun aku telah bersalah dengannya..tpi tiada sedikit rasa yang tersentuh dalam hatiku Ya Allah..slahkah aku..apa yang aku rasa hanyalah kecewa, marah dan mungkinkah benci...mungmungkin juga sikapku sendiri tidak bergitu baik tapi aku telah cuba sedaya upaya untuk membaikkinya agak yang lain tidak terasa. aku juga takut pada perasa ini ... takut ia akan menhancurkan hati sendiri..tapi..aku masih belum bersedia untuk melahirkan rasa kemaafan padanya dalam hati ini..sehinggakan kadang-kadang aku rasa seperti tidak mahu melihatnya langsung..adalah aku bersalah berperasaan macam nie..????????????????





No comments:

Post a Comment