Wednesday, May 25, 2011

Coretan aurora_cdam

1.30 p.m (rumah)
selasa 25/05/2011

Sudah beberapa hari hujan jadi tak jadi. kadang2 rasa panas sangat macam nak ujan. tapi x ujan pun. hari ni e akhirnya ujan turun dengan lebat..nyaman keadaan mcm nie. rasa tenang dan segar. suka aku mlihat daun2 dari pohon buang di halaman rumah segar hijau dibasihi ujan. melihat titisan air hujan yang menimpa dedaunan hijau, menbangkitkan suasana alam yang semulajadi. terasa seperti di satu desa terpencil yang nyaman dan indah. melihat butiran titisan ujan yang jatuh dari daun ke daun...mengimbaukan aku kembali ke zaman sekolah menengah. sewaktu aku di tingkatan 3, aku telah melukis satu lukisan tentang pergerakan air dimana aku melukis satu suasana air yang menitis dari daun. akhirnya lukisan itu membuatkan aku mendapat anugerah t'baik seni tingkatan 3 pda hari anugerah cemerlang sekolah. waktu tu aku memang suka dan minat gila melukis..tpi skarang sudah kurang n jarang.
fikiranku tenang. tenang menghirup udara segar dari pepohonan yang basah ditimpa dek ujan. kulihat ke laman rumah yang indah dihiasi pelbagai warna alam...membuat aku tersenyum riang melihat tanaman yg ku tanam tumbuh sihat dan segar. inilah hasilnya jika berbakti pada tanah. rumah menjadi indah, hati mnjadi tenang dan lapang..jiwa menyanyi riang ceria. hujan masih lebat dan aku masih leka melayan diri melihat ke halaman yang membuai jiwa. memang nyaman sekali waktu ini. terasa seperti tidak mahu gerak ke mana2.ingin saja ku duduk dibangku dan menatap lama lukisan alam yg mempersona.
memang melekakan. sehinggakan mak dan ayah panggil untuk makan tengahari pun aku tak dengar. nampaknya...aku makan berseorangan lah kejap agi. ok, sapai disini coretan auroraku..nak g makan nasi..bru teringat kat gulai daging dan rebung yang aku masak tadi..bru rsa lapar..k, pergi dulu..
GRACIAS............;)

No comments:

Post a Comment